2011. március 29.

Muffin alaprecept

Szeretem a muffint, mert
1. gyorsan elkészíthető
2. finom
3. látványos...

Én a következő alapreceptet használom elsősorban, és ezt változtatgatom ízlés-kívánalom szerint:

Hozzávalók 12 darab édes muffinhoz:

25 dkg liszt
2 1/2 teáskanál sütőpor
1/2 teáskanál szódabikarbóna
1 egész tojás
12 dkg cukor
1 cs. vaníliás cukor
0,8 dl növényi olaj
2,5 dl joghurt

Ehhez lehet/kell még adni 20-25 dkg gyümölcsöt, 10 dkg aprított dió-mogyorófélét, csokidarabkákat...

Alapanyag variációk, csere-bere:

LISZT:
A búzaliszt rendelkezik a legjobb sütési tulajdonságokkal, mivel a benne lévő sikér megköti a folyadékot a tésztában, de lecserélhetjük teljes kiőrlésű lisztre is (ekkor még kell bele egy kis folyadék, mert többet felvesz), vagy kukoricalisztre akár, bár ezt inkább a sósaknál használtam eddig.

TEJTERMÉK:
Ha nem volt itthon joghurtom, tejföllel is helyettesítettem már, és nem éreztem különbséget. Gyümölcsjoghurttal is finom. Egy időben kisfiamnál felmerült a tejfehérje-allergia, ezért akkoriban szójatejjel készítettem (bevallom, nekem az nem ízlik annyira, mint a tehénből készült tejtermék - szokás kérdése).

CUKOR:
Az eredetit barnacukorral készítik, de ha nincs más, jó a fehércukor is.

ZSIRADÉK:
80 ml olaj helyettesíthető kb. 12 dkg vajjal v. margarinnal, de olajjal jön ki a legjobb zamat belőlük.

GYÜMÖLCS:
Friss gyümölcs helyett aszalt (áztassuk be) v. konzerv is megteszi, csak jól csöpögtessük le a levét. A fagyasztottat nem kell kiolvasztani.

FŰSZER:
Citrom- narancshéj, aromák, karácsony tájékán fahéj, szegfűszeg...

ELKÉSZÍTÉS:
Egyszerű! Külön-külön összekeverem a száraz, valamint a nedves hozzávalókat, majd gyorsan egybekeverem a kettő elegyét. Ne keverjük sokat, mert nyúlós lesz, a muffin pedig tömör.

SÜTÉS:
Kapszliba tesszük, vagy kizsírozott-lisztezett formába, majd közepes hőmérsékleten (180 'C, vagy 165 'C légkeverésesnél) sütjük.
Kicsit hűljön, úgy könnyen kiszedhető a formából egy óvatos tekeréssel.

DÍSZÍTÉS:
Én az ízhez szoktam a díszítést készíteni. Ezt nem tudom elmagyarázni, de pl. gyümölcsöset nem díszítek kávészemekkel :-)
Ugyanolyan módszerekkel lehet szépíteni, mint a tortákat; csokival, cukorgyönggyel, cukormázzal, fondant-nal, lekvárral, marcipánnal...

A színes-bulis díszítés a gyerekek kedvéért készült, maradék - mikróban megolvasztott - fondantból. A recept fent olvasható, most ezeket fagyasztott málnával dúsítottam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

published Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...